Weet jij wat je wilt bereiken? Waar en wanneer je een doel behaald wil hebben? Na stap één nu stap twee in gedragsverandering. De tweede stap: Nieuw gedrag. Hoe je van een goed doel naar een daadwerkelijk sneller efficiënter en beter resultaat gaat.

Waarom nieuw gedrag?

Als consultant binnen een grote dienstverlener… meegemaakt. Een aantal keer per jaar worden alle medewerkers bijeengeroepen voor een grote presentatie. Er wordt middels een inspirerend verhaal bekend gemaakt wat het doel is voor het komende jaar. De volgende dag wordt er nog vol enthousiasme over gepraat. Echter is het effect op de afdelingen de daaropvolgende dagen minimaal (of nog erger, helemaal niet) zichtbaar. Wat is er misgegaan? Waarom heeft dit verhaal niet of nauwelijks effect binnen het bedrijf?

Tijdens het inspirerende verhaal is hij één belangrijk punt vergeten: Welke gedragsverandering hoort er nou bij om dit doel te kunnen behalen? Wat kunnen/moeten we aanpassen? Door dit te vergeten, blijft het helaas enkel bij een inspirerend verhaal.

De boodschap zal duidelijk zijn, een doel alleen is leuk. Maar als je niet daadwerkelijk bedenkt welk nieuw gedrag hoort bij je beoogde doel dan gaat er niks veranderen. Of zoals Jessie Potter (nee geen familie van harry potter) het zei:

“If you always do what you’ve always done, you always get what you’ve always gotten.”

Hoe ga ik van een doel naar nieuw gedrag?

Dus, bedenk welk nieuw gedrag er nodig is om het door jou beoogde resultaat te behalen. Als jouw doel is om een halve marathon te lopen in 1 uur en 3 kwartier betekent dit dat jij bijvoorbeeld een half jaar lang 3x per week moet gaan trainen en moet zorgen dat je niet te zwaar wordt. Wil jij jouw schuld van €12.000 afgelost hebben over 12 maanden? Dan betekent dat dat jij iedere maand €1.000 moet sparen. En dat betekent waarschijnlijk dat jij minder moet gaan uitgeven iedere maand.

Dus bepaal voor jezelf als jij jouw doel gesteld hebt: Welk gedrag hoort daarbij? Hoe moet jij je gedragen wil jij dat doel kunnen behalen? Ben niet degene die alleen een mooi verhaal vertelt. Nee, vertaal het verhaal ook door naar het bijbehorende gedrag. Dit wordt opmerkelijk vaak vergeten.

Hoe weet ik welk nieuw gedrag er bij mijn doel hoort?

Een handige tip: kijk naar “de beste”. Hier heb ik zelf mijn werk van gemaakt, leren van de beste op ieder gebied. Bedenk dat alles wat jij wilt bereiken al ooit door iemand is gedaan. 30kg afvallen? Er zijn mensen die 100kg afgevallen zijn en op gewicht blijven! €1.000.000 euro verdienen? Er zijn mensen die van de straat afkomen en nu 10 miljoen per jaar verdienen. Er zijn mensen op de wereld die al gedaan hebben wat jij wilt gaan doen of daar in ieder geval heel dichtbij in de buurt komen.

Hoe maak ik het makkelijker?

Vervolgens wil je hier ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Een beetje afhankelijk van hoe ambitieus jouw doel is kan dat ‘nieuwe gedrag’ er nogal angstaanjagend uit zien. Als de stap naar dat nieuwe gedrag voor jou nogal groot is, maak het dan kleiner. Wil jij ineens van niet sporten naar 3x in de week hardlopen dan is dit misschien niet zo’n goed idee. Breek dat gedrag op en begin eens met zaterdag 10 minuten hardlopen. Klinkt dat nog te ver weg? Doe dan zaterdagochtend alleen je hardloopkleren aan. Je zal zien van het 1 komt het ander!

Als laatste tip. Maak het vooral leuk. Hou je van muziek luisteren? Ga hardlopen met muziek en zet alleen je lievelingsnummer op tijdens het hardlopen als beloning. Hou je het meeste van iets doen met vrienden? Simpel zoek een vriend of vriendin die mee wil gaan hardlopen.

Bepaal nu jouw nieuwe gedrag! Maak het concreet, maak het klein en maak het leuk. Als je dat doet zal je zien dat je sneller, plezieriger en efficiënter jouw doel gaat behalen!

Dit is lastig alleen, laat een coach je helpen bij dit proces!

Lees verder over stap drie in gedragsverandering, oud gedrag.