Hoe kan je met minder uren werken toch productiever zijn? Wanneer zou je ‘strategisch’ koffie moeten drinken om meer energie te krijgen? En kunnen we maximaal creatief zijn wanneer we moe zijn? Op al deze vragen belooft Chris Bailey ons antwoorden in zijn nieuwe boek Hyperfocus.

Als onderdeel van een Hawesome leven is één van de onderdelen om continue te blijven groeien. Dit doe ik onder andere door altijd te blijven lezen. Afgelopen periode heb ik dit boek opgepakt.

Waar gaat Hyperfocus over?

Hyperfocus probeert de vraag te beantwoorden hoe we maximaal productief kunnen zijn op een dag. Het belangrijkste volgens het boek is ‘focus’. Als je niet gefocust te werk gaat ben je minder productief en krijg je minder voor elkaar in een bepaalde tijd.

Om het maximale uit een dag te kunnen halen onderscheidt Chris Bailey ideale ‘states’. De eerste ‘state’ is die van Hyperfocus (de titel van het boek) de tweede is Scatterfocus. Die eigenlijk het tegenovergestelde is.

Wat is hyperfocus?

Hyperfocus is volgens Chris de ideale staat om zo productief mogelijk te zijn. In een staat van hyperfocus ben je volledig gefixeerd op één bepaald doel. Het belang hiervan is zo groot omdat wij mensen ontzettend slecht zijn in het afwisselen van taken. Chris haalt diverse onderzoeken aan die beschrijven hoeveel tijd het ons kost om opnieuw gefocust aan een taak te gaan werken op het moment dat we afgeleid worden. Je wilt dus zoveel mogelijk afleidingen voorkomen.

Afleidingen groepeert Chris in drie categorieën. Leuke afleidingen waar we geen controle over hebben (bijvoorbeeld een vriend die belt), vervelende afleidingen waar we geen controle over hebben (een ‘brandje’ op het werk) en alles waar we wel controle over hebben (je email, notificaties op je telefoon, waar je werkt etc.).

In het boek beschrijft Chris drie strategieën om afleidingen te voorkomen of uit de weg te gaan. Daarbij geeft hij een aantal handige tips. De strategie voor alles waar we wel controle over hebben? Zorg dat je deze uitschakelt! Zet notificaties van je telefoon, websites en email uit. Welke strategie hanteren we voor datgene waar we geen controle over hebben? Dit kunnen we helaas niet voorkomen. Dat wat vervelend is handelen we zo snel mogelijk af en ‘get back on track’. En wat doen we dan met dat wat leuk is? Geniet ervan en ga daarna direct terug naar je taak.

Chris geeft aan dat je deze staat van Hyperfocus zoveel mogelijk moet trainen en moet ontwikkelen als één van je eigenschappen. Dat zal je enorm helpen om een stuk productiever te zijn.

Wat is scatterfocus?

Scatterfocus is een soort van het tegenovergestelde. Scatterfocus is volgens Chris de ideale staat om creatief te zijn. Je bent hierbij juist niet gefocust op één bepaald doel. Dit helpt je om creatiever te zijn en verbanden te leggen die je anders niet zou leggen. Daarnaast laad je als het ware weer op door scatterfocus.

Scatterfocus is iets anders als gewoon niks doen en dagdromen. Om het optimale uit scatterfocus te halen sluit jij jezelf ook af van onwelkome afleidingen (email, social media etc.). Daarnaast schrijf jij de problemen waar je creatief over na wil denken ergens op. je hoeft deze niet per se bij je te hebben maar op het moment dat je in scatterfocus state bent wil je voor jezelf wel helder hebben wat je openstaande problemen zijn. Je creatieve brein zou hier dan zomaar ineens een oplossing voor kunnen vinden.

De ideale staat van scatterfocus is er een waarbij jij een simpele gewoonte uitvoert (denk aan bijvoorbeeld wandelen of een luchtig boek lezen) in een omgeving met veel ‘creatieve prikkels’. Op het moment dat jij dit doet zullen je gedachten gaan afdwalen en komt mogelijk dat goede idee ineens naar boven!

Wat vind ik van Hyperfocus?

Ik vind het een prima boek. Ik heb al ontzettend veel gelezen over productiviteit, creativiteit en aandacht management. In Hyperfocus wordt op een luchtige manier een goede samenvatting gegeven van jouw meest productieve en creatieve ‘states’.

Er worden aardig wat open deuren ingetrapt en het is geen nieuwe theorie. Echter is het wel goed beschreven en worden er voor praktische handvatten gegeven om mee aan de slag te gaan.

Ben je op zoek naar een boek over productiviteit en focus dan zou ik dit boek zeker aanraden. Ben je op zoek naar diepgang en psychologische achtergrond van productiviteit en de werking van ons brein dan is dit boek niet wat je zoekt.

Wat ga ik uit hyperfocus gebruiken?

Ik ben door dit boek weer eens actief gaan nadenken over afleidingen terwijl ik productief bezig wil zijn. Ik ga mezelf daarom vaker echt actief afsluiten van mijn omgeving op het moment dat ik aan een bepaalde taak wil werken. Dagelijks bepaal ik mijn belangrijkste doelen voor die dag. Vanaf nu ga ik op het moment dat het een taak betreft die ik het beste in hyperfocus kan doen (het maken van een presentatie op het werk, het schrijven van een blog etc.) ook daadwerkelijk alle afleidingen waar ik controle over heb uitschakelen. Ik ga op mijn telefoon bijvoorbeeld ontzettend veel meldingen uitschakelen en waar nodig op kantoor apart zitten in plaats van in onze openbare kantoortuin.

Lijkt het je een interessant boek?: