Wil jij gezonde gewoontes die je leven gaan veranderen? Wil jij meer bewegen, sporten, lezen, sparen, gezonder eten en doelen stellen? En wil jij dit allemaal wel maar weet je niet waar je moet beginnen. Ik ga je in dit artikel uitleggen wat de gezonde gewoontes zijn die jou gaan helpen. En hoe je die kan gaan aanleren.

De kracht van gezonde gewoontes

Uiteindelijk wordt het grootste gedeelte van ons gedrag onbewust bepaald. Heel erg simpel uitgelegd komt het erop neer dat je hersenen proberen om zoveel mogelijk gedrag te automatiseren. Dit werkt voor jouw hersenen hetzelfde dan bijvoorbeeld het bedrijf waar je voor werkt. Alles wat geautomatiseerd is, kost veel minder moeite en gebeurd (bijna) zonder er over na te hoeven denken. Als het geautomatiseerd is kost het veel minder moeite.

Als voorbeeld haal ik vaak autorijden aan. Kun jij je de eerst paar keren autorijden nog herinneren? Je moest schakelen, in je spiegel kijken, opletten, remmen, koppelen, allemaal tegelijk. Na de eerste paar rijlessen was je waarschijnlijk doodop. En nu? Je hersenen hebben het door herhaling geautomatiseerd. Nu kost het nog nauwelijks moeite. Vaak zelfs zo weinig moeite dat we ons gaan vervelen en er iets anders naast gaan doen (eten, telefoneren etc.). Het gedrag dat jij vaak herhaalt wordt geautomatiseerd en kan je met weinig moeite uitvoeren. Dit is de kracht van gewoontes die je kunt gebruiken bij de verandering die jij wilt realiseren.

Hoe kunnen gewoontes mij helpen?

Je kan je zelf zowel positieve als negatieve gewoontes aanleren. De kunst is om zoveel mogelijk positieve gewoontes aan te leren. Want uiteindelijk bepalen die voor een groot gedeelte waar je uiteindelijk komt te staan. Jij kan namelijk maar beperkt op wilskracht je leven verbeteren. Wanneer je enkel op wilskracht een verandering probeert door te voeren is na een tijdje je batterij leeg en val je toch weer terug in je oude patroon.

Maak jij van positief gedrag een gewoonte. Dan gaat het je nauwelijks energie kosten. Denk weer aan het voorbeeld over autorijden. Nu kost een uur autorijden je totaal geen energie terwijl dit in het begin wel zo was. Dit is hetzelfde met allerlei andere gewoontes. Van gezond eten, meer lezen, meer bewegen en meer sparen kan jij ook gewoontes maken die nauwelijks energie kosten.

Hoe zorg ik voor gezonde gewoontes in mijn leven?

Ik zeg het altijd. Doe het stap voor stap! Als jij met een of meerdere gezonde gewoontes aan de slag wilt doe het dan stap voor stap. Neem één of hooguit twee nieuwe gewoontes tegelijkertijd en ga er 30 dagen mee aan de slag. Als je gewoonte na 30 dagen echt een gewoonte geworden is en geen energie meer kost, dan kan je er één of twee aan toevoegen.

Stap 1: Kies een gewoonte die je graag in je leven wilt hebben

Onderstaand tref je 6 gezonde gewoontes waar praktisch iedereen baat bij heeft. Kies uit onderstaande lijst één of twee gewoontes die jij graag in je leven zou willen hebben of bedenk een eigen gezonde gewoonte.

  • Meer bewegen op lage intensiteit (wandelen/fietsen)
  • Vaker sporten
  • Meer groente eten
  • Dagelijks lezen
  • Maandelijks sparen
  • Regelmatig doelen stellen

Stap 2: Maak je gewoonte concreet

Wat wil jij precies gaan doen? Meer bewegen is ontzettend vaag. Maak je gewoonte concreet en maak het klein zodat het makkelijk voelt. Je kan beter nu een kleine gewoonte aanleren en die uitbreiden dan dat je op wilskracht iets groots doet wat je maar 10 dagen volhoudt.

Meer bewegen wordt dan bijvoorbeeld: ‘Ik ga standaard na de lunch 10 minuten (extra) wandelen’ of ‘ik ga iedere woensdag met de fiets naar het werk’.

Vaker groente eten wordt bijvoorbeeld: ‘Ik ga standaard een salade bij de lunch eten’ of ‘ik ga om 15:00 uur rauwkost eten in plaats van een koek’.

Dagelijks lezen wordt bijvoorbeeld: ‘ik ga iedere avond voor het slapen gaan 10 minuten lezen’ of ‘ik ga ’s ochtends voordat ik naar het werk ga 10 pagina’s lezen’.

Stap 3: Waarom wil jij dit?

Als jij de komende 30 dagen een nieuwe gewoonte wilt gaan implementeren dan ga je momenten tegenkomen dat je er geen zin in hebt of het lastig wordt. Vraag jezelf af waarom jij dit wilt. Wat gaat het je opleveren als jij dit 10 jaar lang blijft doen? En wat gaat het je kosten als je dit niet doet?

10 pagina’s lezen per dag klinkt misschien weinig, maar als jij dit 10 jaar lang 5 dagen per week zou doen heb je het over 26.000 pagina’s oftewel 100 boeken! Wat zou dat je opleveren? Dát is je motivatie. Denk daaraan op het moment dat het lastig wordt. Bij voorkeur schrijf je jouw motivatie op en zorg je dat je dit terug kan lezen op het moment dat het lastig wordt. Tip: zet het met een dagelijkse melding in je telefoon of hang het op een plek zodat je het dagelijks ziet. Allebei is nog beter!

Stap 4: Bereid je gewoonte voor

Bereid jezelf zoveel mogelijk voor zodat het makkelijker wordt om je gewoonte uit te voeren. Als jij meer wilt gaan lezen zorg dan dat je een boek klaar hebt liggen. Het liefst op de plaats waar je wilt gaan lezen. Wanneer jij al in je bed ligt en wel wilt gaan lezen maar eerst een boek moet gaan halen, dan wordt het veel lastiger dan wanneer dat boek al op je nachtkast ligt. Maak het zo makkelijk mogelijk. Als jij een salade bij de lunch wilt gaan eten, bereidt deze voor. Neem je salade mee vanuit huis of zoek vooraf op waar jij een salade kan gaan eten. Maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf!

Stap 5: Start, monitor en ben trots op jezelf!

Of je nu een grote of een kleine stap zet, iedere stap is er één. Vaak zien we niet wat de impact is als je dit een langere tijd blijft doen. De ene gewoonte stapelt namelijk op de andere en na een jaar heb je op deze manier 12-24 gezonde gewoontes in je leven gebouwd. Kan jij je voorstellen wat dan de impact over vijf of tien jaar is?

Het belangrijkste wat ik je wil meegeven.. begin! Plan een moment in je agenda dat je gaat beginnen met deze stappen, zorg dat je voorbereid bent, plan een startmoment (zo snel mogelijk) en begin!

Tijdens de 30 dagen een afvinklijst bijhouden kan enorm goed werken en je motiveren om te zien hoe ver je al bent. Het werkt vaak ook goed om er iemand bij te betrekken.

Heel veel succes met deze gezonde gewoontes!

Wil jij hulp bij het aanleren van deze gezonde gewoontes of bij andere gewoontes? Met een coach ga jij dit zeker voor elkaar krijgen. Wil jij meer van deze gewoontes houd mijn social media in de gaten.

Laat hier je email achter en je krijgt morgen praktische tips voor meer verbinding, succes, geluk en energie! (zonder verkooptrucjes, belooft)

Mijn missie is om zoveel mogelijk mensen te laten groeien en ontwikkelen naar een gelukkig en Hawesome leven.Ik geloof dat met deze stappen iedereen zich kan ontwikkelen naar en gelukkig leven op de 12 levensgebieden. Met dit artikel wil ik jou kennis meegeven dat je een nieuw inzicht geeft en motiveert om een stap te zetten in jouw leven.

Geef jouw feedback hieronder, wat vind jij van deze blog? Dan leer ik er ook nog van, zodat ik mijn blogs steeds interessanter voor jou kan maken.

Er wordt gevraagd om een email adres. Ik stuur je geen reclame toe. Dit email adres is puur om te voorkomen dat er veel spam via mijn site bij mij terecht komt.