Wil jij lang gezond blijven? Weten wat de mensen eten op de plaatsen waar de minsten ziektes voorkomen? In dit artikel deel ik met je wat er gegeten wordt op de zogenoemde ‘cold spots’ voor bepaalde ziektes.

Cold spots?

Er zijn een aantal plaatsen op de wereld waar sommige ziektes als diabetes, long- en prostaatkanker nauwelijks voorkomen. Deze plaatsen heten ‘cold spots’. Cold spots voor een bepaalde ziekte. De leefstijl en met name voeding van de mensen op deze plaatsen wordt als één van de belangrijkste redenen gezien. In dit artikel ga ik met je delen wat de mensen in deze ‘cold spots’ eten, zodat jij hier optimaal van kan profiteren voor meer energie en het verkleinen van het risico op ziekten zoals bijvoorbeeld: hart- en vaatziekten, diabetes type-2, depressie, borst- prostaat- en darmkanker.

Cold spot 1: Copper Canyon Mexico, cold spot voor diabetes

In Copper Canyon komt diabetes nauwelijks voor en dat terwijl dit een veel voorkomende ziekte is in de hele westerse wereld. Door een gezonde leefstijl kan 80-90% van diabetes type 2 worden voorkomen. Één van de belangrijkste factoren hiervoor is de mate van langzame versus snel opneembare koolhydraten. Dit is ook één van de grootste verschillen tussen het dieet van de mensen in Copper Canyon versus ons reguliere westerse dieet. In Copper Canyon wordt het grootste gedeelte van de koolhydraten gehaald uit zogenaamde ‘slow-release foods’. Dit zijn producten waaruit ons lichaam de koolhydraten minder snel opneemt dan uit andere producten. Voorbeelden zijn: bonen, mais en pompoen. Deze producten bevatten een aantal grote voordelen ten opzichte van andere koolhydraatrijke producten zoals bijvoorbeeld granen.

Enkele voordelen van Slow-release foods:

  • Slow-release foods worden langzamer opgenomen. Dit voorkomt overproductie van insuline en zorgt ervoor dat onze bloedsuikerspiegel constanter blijft
  • Ze bevatten meer vezels en verzadigen meer dan bijvoorbeeld granen waardoor je minder calorieën binnenkrijgt
  • Ze zijn rijker aan voedingsstoffen dan bijvoorbeeld pasta, brood en rijst
  • Slow-release foods bevatten geen toegevoegde oliën, vetten of kunstmatige smaakstoffen

Cold spot 2: Kreta, Griekenland, cold spot voor hart- en vaatziekten

Kreta (en dan niet het toeristische gedeelte) staat bekend als cold spot voor hart- en vaatziekten. Deze komen hier bijna niet voor terwijl hart- en vaatziekten hard op weg zijn als doodsoorzaak nummer één. In de VS is dit zelfs al een feit. Het Mediteraanse dieet werd oorspronkelijk rondom de Middellandse zee gegeten. Dit dieet zie je nu nog enkel op een aantal Mediteraanse eilanden als bijvoorbeeld Kreta maar ook Sardinië (Italië). Op deze plaatsen zie je dat hart- en vaatziekten nauwelijks voorkomen. Het Mediteraanse dieet wordt gezien als de belangrijke reden hiervoor. Dit komt doordat voeding uit dit dieet zowel ‘anti-inflamatory’ als ‘anti-clotting’ werkt. Vrij vertaald werkt dit dieet ontstekings- en stollingsremmend. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat dit dieet (minstens) net zo goed werkt als medicatie die tegen hart- en vaatziekten gebruikt wordt. Dit dieet kenmerkt zich door minimale hoeveelheden rood vlees, relatief veel vis, volkoren granen in plaats van witte granen en veel (groene)groente.

Cold spot 3: Ijsland, cold spot voor depressie

In de westerse wereld krijgt ongeveer 15% van de mensen ergens in hun leven een vorm van depressie. Depressie wordt veroorzaakt door verschillende leefstijlfactoren. Onderzoekers zijn erachter dat voeding ook (deels) een rol speelt in het voorkomen van depressie. Met name het dieet zoals ze dat in Ijsland eten is hier een goed voorbeeld van. In Ijsland komt depressie dan ook nauwelijks voor. Dat terwijl het daar kouder, donkerder en natter is dan bij ons. Voeding en met name de hoeveelheid omega 3 vetzuren kan depressie voor een deel voorkomen. Andersom zorgt het er ook voor dat jij je beter gaat voelen als je voldoende omega 3 binnenkrijgt. Recente studies tonen aan dat voldoende omega 3 ervoor zorgt dat niet alleen de kans op depressie kleiner wordt, maar het ook een positief effect heeft op veel soorten hersenaandoeningen. Ook wordt agressiviteit erdoor verminderd. Dus zorg voor voldoende omega 3 in je dieet! Goede bronnen van omega 3 zijn (vette) vis, (wal)noten, (lijn)zaad, groene groente en omega 3 eieren. Ook antioxidanten (een verzamelnaam voor de vitamines E en C) spelen hierbij een goede rol. Goede bronnen hiervoor zijn bosbessen en bosvruchten.

Cold spot 4: Kameroen, West-Afrika, Cold spot voor maag- en darmklachten

Afrika is meestal niet direct het eerste waar je aan denkt als je het hebt over gezonde voeding en weinig ziektes. Toch is Kameroen een plaats waar ongeveer de minste maagklachten ter wereld voorkomen. De belangrijkste factor lijkt het dieet te zijn. Er zijn vier dieet factoren die een enorme impact hebben op de gezondheid van onze maag. Veel vezels, weinig vlees, gefermenteerde voeding en grotere hoeveelheid energie uit (gezonde) vetten.

Vezels

Een recente studie onder 500.000 Europeanen heeft aangetoond dat mensen die meer dan 30 gram vezels per dag binnenkrijgen ongeveer de helft minder kans hebben op dikkedarmkanker!

Vlees

Meer en meer komen er onderzoeken naar boven dat vlees het risico op kanker (flink) kan verhogen. Onder andere is aangetoond dat het meer dan één keer per week eten van rood vlees, meer dan twee keer per week eten van gegrild vlees en het eten van bewerkt vlees in het algemeen het risico verhoogd. Let dus op het aantal stuks en het soort vlees dat je wekelijks eet om het risico op kanker te beperken.

Gefermenteerde voeding

Onze darmen bevatten enorm veel bacteriën. Sommige bacteriën versterken/voeden de bacteriën in onze darmen en sommige niet. Met name de zogenaamde ‘probiotics’ voeden de bacteriën in onze darmen. Deze kan je binnenkrijgen door gefermenteerde voeding te eten zoals tempeh, gefermenteerde zuivel of gefermenteerde groente. Zorg er dus voor dat je producten regelmatig eet om je darmbacteriën te helpen.

Gezonde vetten

Vetten lijken ook een grote invloed te hebben op het verlagen van het risico op diverse soorten kanker. Beperken van de hoeveelheid verzadigde dierlijke vetten lijkt een positieve invloed te hebben (zie hierboven het onderdeel over vlees). Daarnaast lijken meer omega 3 vetzuren eveneens een positieve invloed te hebben op het verlagen van het risico (nóg een voordeel van omega 3 vetzuren).

Cold spot 5: Okinawa, Japan, cold spot voor borst- en prostaatkanker

Het Okinawa dieet wordt steeds bekender vanwege tal van gezondheidsvoordelen die het biedt. Met name het verlagen van het risico op borst- en prostaatkanker. Het dieet wat genoemd is naar het eiland Okinawa wordt op meerdere eilanden in Japan gegeten. Naast een lager risico op borst- en prostaatkanker hebben de mensen op Okinawa ook vier keer zoveel kans om 100 jaar oud te worden dan Westerlingen.

Een van de redenen hiervoor lijkt de grote hoeveelheid aan antioxidanten in het Okinawa dieet. Uit onderzoek blijkt dat voedsel met veel van de antioxidant ‘Lycopene’ het risico op prostaatkanker met 20-70% lijkt te verminderen. Lycopene is met name te vinden in ‘roodgekleurde’ groente zoals bijvoorbeeld tomaten. Dit is misschien wel de grootst verklarende factor in het Okinawa dieet. Het dieet wordt gekenmerkt door veel groenten. In dit dieet wordt veel gebruik gemaakt van gekleurde groenten en van diverse paddenstoelen. Iedere kleur voeding bevat andere antioxidanten. In het Okinawa dieet wordt veel verschillende kleuren voedsel gegeten:

  • Rood (tomaat, watermeloen, guava, bosbessen)
  • Groen (spinazie, broccoli, zeewier, boerenkool)
  • Wit (knoflook, bloemkool, paksoi, chinese kool)
  • Bruin (champignons, shitake, portobello’s, zwammen)
  • Geel/Oranje (wortelen, maïs, knollen)

Wat hebben alle cold spots gemeen buiten voeding?

Als jij met je dieet aan de slag gaat focus dan niet te veel op de details. De belangrijkste overeenkomst tussen gezonde diëten is veel (verschillende) groenten, geen bewerkte voeding, en voldoende gezonde vetten. Daarnaast hebben al deze cold spots nog iets anders gemeen. Naast voeding zijn de mensen in deze gebieden ook veel in beweging. Ze bewegen allemaal minimaal zes dagen per week een half uur per dag (redelijk) intensief en wandelen en staan uren per dag.

14 tips om jouw leefstijl net zo gezond te maken als in de cold spots:

  1. Eet veel groente minimaal 400g voor dames en 600g voor heren
  2. Vervang granen (en met name witte granen) door maïs, pompoen en bonen
  3. Gebruik kruiden als smaakmaker in plaats van zout (kaneel, kruidnagel, peterselie, komijn, knoflook, gember, mosterdzaad & koriander) en kijk goed op kant-en-klare smaakmakers wat voor ingrediënten het bevat.
  4. Eet minimaal zes porties groenten per dag, kies zoveel mogelijk groene bladgroenten
  5. Beperk rood vlees tot maximaal een keer per week
  6. Eet drie porties omega 3 rijke voeding per week
  7. Eet antioxidanten. In een gevarieerd dieet met voldoende groente en fruit krijg je ook voldoende antioxidanten binnen, blauwe bessen of bosvruchten zijn echte krachtpatsers
  8. Eet 30-35 gram vezels per dag. Vervang zoveel mogelijk bewerkte voeding door groente en vezelrijke voeding
  9. Verlaag de hoeveelheid ongezonde vetten zoveel mogelijk (vlees, toegevoegde vetten, bewerkte voeding)
  10. Eet 5-7 porties per week aan gefermenteerde voeding. Denk aan: gefermenteerde zuivel, groente of tempeh
  11. Dagelijks verschillende kleuren groente. Eet dagelijks rode en groene groente
  12. Eet wekelijks (verschillende) paddenstoelen.
  13. Sport minimaal 3 maal per week 30 minuten (redelijk) intensief
  14. Beperk het aantal zituren zoveel mogelijk en wandel meer dan 8000 stappen per dag

Wil je hiermee aan de slag, denk aan de basisregel. Focus op de stap van 1%. Kies één uit en ga daar de komende 30 dagen mee aan de slag. Neem de stappen voor gedragsverandering als basis. Heel veel succes!

Wil jij je verder verdiepen in cold spots? Het boek jungle-effect is een echte aanrader. 

  

Wil jij lang gezond blijven? Weten wat de mensen eten op de plaatsen waar de minsten ziektes voorkomen? Lees het hier in dit artikel